نگاهی به چگونگی انعقاد قراردادهای فرنگی کیف لپ تاپیی – ۳

نوع شرکت کردن صنعت کیف لپ تاپ

مدل شرکت کردن صنعت کیف لپ تاپ در پساتحریم همواره محل پرسش اکثری از کارشناسان بوده است . این موضوع از آن رو اهمیت داراست که بسیاری آینده صنعت کیف لپ تاپ را منوط به انتخاب دسته همکاری در شرایط کنونی می‌دانند ; به این ترتیب اگر کیف لپ تاپسازان مملکت پس از توافق هسته‌ای و برجام چندین قرارداد و تفاهم‌نامه را با شرکای خارجی خویش منعقد کرده‌اند تا از این مسیر به جبران عقب‌ماندگی‌های قبل خود بپردازند و از سمت دیگر توسعه را از برون و درون دنبال نمایند , یکی پرسش‌های ما از کارشناسان این بود که «قراردادهای خارجی در صنعت کیف لپ تاپ در چه صورتی میتواند موجب توسعه صنعت کیف لپ تاپ مرزوبوم شود؟» ; درین بین ۵۰ درصد از شرکت‌کنندگان تاکید داشته‌اند , در وضعیت کیف لپ تاپ دخترانه فرنگی بایستی براساس الگوی کیف لپ تاپساز – قطعه‌ساز پیش برود .

۲۰ درصد شرکت‌کنندگان هم بر الگوی کیف لپ تاپساز – کیف لپ تاپساز و ۲۰ درصد دیگر هم معتقد بودند که قراردادهایی که کیف لپ تاپسازی مملکت را از تعلق نجات دهد . موافقان الگوی کیف لپ تاپساز – قطعه‌ساز ( طراح ) تاکید دارا هستند که‌این روش به‌دلیل تقویت زیرساخت‌ها در صنعت کیف لپ تاپ موجب می گردد , صنعت کیف لپ تاپی کشورمان به بضاعت ایجاد پلت‌فرم و پباده سازی محصول دست پیدا کند ; براین اساس در حال حاضر خوب تر است برای دستیابی به توسعه , به سراغ شرکت‌های قطعه‌ساز و طراح معتبر جهان برویم و با آنان همیاری مشترک روش بیندازیم . این قضیه از آن رو اهمیت دارااست که صنعت کیف لپ تاپ ما در طراحی و ایجاد محصول ملی به‌خصوص در مشاجره ساخت پلت‌فرم با مشکلات بسیاری مواجه است .

تحلیل حضور رنو وپژو

حضور دو کیف لپ تاپساز فرانسوی ( پژو و رنو ) بعد از برجام با حاشیه ها بخش اعظمی هم پا بود . در این لا بسیاری با نفد از رویه پیشین این دو کمپانی در مدت تحریم , نقدها رنج را متوجه شرکت‌های کیف لپ تاپساز کردند . از‌آن‌جا‌که حجم انتقاداتی که به پژو صورت گرفت فراوان بود از کارشناسان و دست‌اندرکاران در مورد حضور دوباره پژو در صنعت کیف لپ تاپ پرسش کردیم . کارشناسان و دست‌اندرکاران در مورد حضور پژو – سیتروئن در ایران و این که فعالیت این مجموعه در سال ۹۶ چه اثری بر صنعت کیف لپ تاپ می‌گذارد با نگاهی به پیشین جواب داده‌اند ; به‌طوری‌که ۵۰درصد شرکت‌کنندگان تاکید کرده‌اند که حضور پژو در شرایط فعلی بایستی پایدار و با برنامه‌ریزی طولانی برهه زمانی باشد . ۴۰ درصد از شرکت‌کنندگان نیز تاکید کردند که پژو در الان باید مختلف از پیشین ظواهر شود .

درین بین البته ۱۰ درصد معتقدند که این این موسسه می بایست تبعیت از خواست مشتری به جای خواست شریک ایرانی را در برنامه خود قرار دهد . در این بین دیگر کیف لپ تاپساز فرانسوی رنو است که تفاهم‌نامه همیاری مشترکش را با اداره بسط و بازسازی صنایع جمهوری اسلامی ایران به امضا رسانده است . اگر‌چه دوران زمان زیادی از امضای تفاهم‌نامه گذشته وهنوز خبری از امضای قرارداد نیست , ولی کارشناسان راجع به حضور مستقل رنو تاثیر این مورد در صنعت کیف لپ تاپ نظرها متفاوتی را دارند . ۶۰ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی تاکید داشته‌اند که حضور جدا رنو سبب به ارتقا رقابت میان بازیگران فعال در بازار می گردد . ۳۰ درصد نیز معتقدند که حضور غیروابسته رنو به‌عنوان قطب سوم کیف لپ تاپسازی فعالیت خواهد کرد . درین لا‌به‌لا ۱۰درصد حضور این موسسه را جایگزینی برای پژو در ایران دانسته‌اند .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *